perjantai 27. tammikuuta 2017

Niors tankar om grundskolan och framtiden



Det bästa med grundskolan är trevliga lärare och mina kompisar. Det tråkigaste med grundskolan är läxor.

Jag älskar mina kompisar I skolan.


Jag gillar kemi, fysik och svenska. Jag tycker om matematik, musik och engelska.


Jag ska fortsätta till gymnasiet efter nian om jag kommer in. Mina föräldrar gillar idén.


Jag har inte något drömyrke.


Mitt drömyrke är polis.


Jag gillar inte att plugga, därför är jag trött. Jag är trött på att satsa på skolan. Grundskolan är snart över men jag måste satsa hårt.


Jag ska bli musiklärare därför att jag älskar musik.


Efter grundskolan ska jag gå till Mäntsälä gymnasium eftersom det är nära mitt hem och där finns det bra möjligheter att studera. Mina föräldrar stöder beslutet och de är glada över det.


Jag ska inte gå på yrkesinstitutet eftersom det inte är för mig. Jag har inte massor av framtidsplaner.


Jag ska gå till gymnasiet och fundera där vad jag ska göra efter det.


Morsan och farsan tycker att gymnasiet är för mig. Efter gymnasiet ska jag söka till universitetet eller yrkesinstitutet.


Jag vill jobba i Finland.


Jag vill bli frisör och jag vill jobba utomlands I framtiden.


Jag ska aldrig glömma nionde klassen.