CERN-luokalle valitaan vuosittain luonnontieteistä ja
kielistä kiinnostuneita oppilaita. Luokka on vakiinnuttanut asemansa Mäntsälän
seudulla, minkä vuoksi hakijoita on viime vuosina ollut reilusti enemmän kuin
luokalle on voitu ottaa.
Soveltuvuuskokeen järjestäminen on usean opettajan
työpanoksen vaativa tehtävä. Suunnittelu on aloitettava jo syyskuun
alkupuolella, jotta soveltuvuuskokeesta tiedottaminen, kokeen järjestäminen,
tulosten tarkastelu ja tulosten tiedottaminen saadaan vuodenvaihteeseen
mennessä pakettiin.
Ennen syyslomaa Ehnroosin nykyiset CERN-luokkalaiset käyvät useilla
Mäntsälän alakouluilla kertomassa CERN-luokkien toiminnasta ja vastaamassa CERN-toiminnasta
kiinnostuneiden kuudesluokkalaisten kysymyksiin. Tämän jälkeen
kuudesluokkalaiset saavat postitse kotiin hakulomakkeet seuraavana syksynä
alkavalle CERN-luokalle. Parhaimpana - tai pahimpana - vuotena jopa joka
toiselle hyvistä hakijoista jouduttiin tarjoamaan varasijaa.
Syysloman jälkeen usean aineryhmän opettajista koostuva
tiimi kokoontuu pohtimaan soveltuvuuskokeen sisältöä. Soveltuvuuskoe koostuu
aina neljästä osakokeesta ja haastattelusta. Osakokeiden tehtäviä pohditaan
tiimin kesken ryhmissä pitkin syksyä. Tehtävät pyritään muotoilemaan niin,
etteivät ne suoraan pohjaudu alakoulun minkään yksittäisen aineen oppimäärään,
saati oppikirjasarjaan, vaan niin, että ne olisi mahdollista neuvokkaan
kuudesluokkalaisen ratkaista hankkimansa yleistietonsa avulla. Näin luokalle
valikoituu taidoiltaan eritasoisia, mutta samoista teemoista kiinnostuneita
oppilaita.
Soveltuvuuskokeen sovittaminen koulun arkeen on oma
haasteensa. Koe-, haastattelu-, ruokailu ja odotustilat on järjestettävä
vapaiksi ja häiriöttömiksi, eväät tilattava, ohjeistettava valvovat opettajat
ja heidän sijaiset omille tunneilleen. Hakijoiden selkeä vastaanottaminen ja
ohjeistaminen on vastuullinen tehtävä, koska suurelle osalle hakijoista tuo
hetki on ensimmäinen kosketus Ehnroosin kouluun ja sopivassa koejännityksessä
pitäisi pystyä kuuntelemaan ohjeet mahdollisimman hyvää suoritusta varten.
Kun soveltuvuuskoepäivä on ohi, osakokeiden laatimisesta
vastanneet opettajat sopivat pisteityksestä, pohtivat eri ratkaisujen
pisteityksiä yhdessä ja päättävät pisteiden skaalaamisesta. Koska mitään
tiettyä opiskeltavaa sisältöä ei ole ja kaikki hakijat ovat aiheesta
kiinnostuneita, fiksuja oppilaita, eivät osakokeiden tulokset läheskään aina
osu siististi koko pistealueelle. Jotta osakokeiden tasainen painotus ja
pisteiden erottelevuus taattaisiin, osakokeiden tulokset skaalataan
tasaisemmaksi, minkä jälkeen hakijoiden järjestys syntyy pisteiden perusteella.
Karsinnassa valitettavasti kaikki eivät voi tulla
valituiksi, vaikka kaikki osakokeissa onnistuisivatkin. Tämä ei tarkoita,
etteivätkö valinnassa varasijoille sijoittuneet voisi opiskella yläkoulussa
luonnontieteitä ja kieliä. Voivat toki, ja pitääkin opiskella.
Heterogeenisemmissa ryhmissä opiskelu vaatii omat tekniikkansa, mutta siinä on
myös hyötynsä. Oikealla asenteella, peräänantamattomuudella ja positiivisella
asenteella pääsee pitkälle missä tahansa olosuhteissa.
CERN-luokat muiden mukana jäävät joululomalle ja palaavat
tammikuussa täydennetyin voimavaroin suorittamaan kevätlukukautensa kunnialla
loppuun. Syksyllä 2015 aloittavat CERN-luokkalaiset ja heidän huoltajansa
tapaamme ja toivotamme tervetulleiksi uusien 7-luokkalaisten vanhempainillassa
tammikuussa 2015.