torstai 13. marraskuuta 2014

TET-viikko Harakansaarella 6.-10.10.2014


Ensimmäisenä päivänä hyisevän syysviiman saattelemana odotin yhteyslauttaa Harakansaareen.  Päivän aiheena oli seurata luontokoulun toimintaa.  Luontokoululla oli luokka vierailemassa, jonka kanssa päivä vietettiin. Luvassa oli haavintaa ja plankton näytteitä. Kaikkea mielenkiintoista tarttui haaviin ja näytteitä tutkittiin mikroskoopeilla. Katiskasta löytyi ahven, jonka laitoimme akvaarioon. Meren rannalla haavittiin lätäköitä ja varovasti myös merta, josta lähinnä etsimme leviä. Haavinnan jälkeen asteltiin luontotaloa kohtia, jossa vietimme loppu iltapäivän tutkimalla haavintanäytteitä.  Itse vedin toiselle puolikkaalle Suomi palapeliä ja kalaongintaa sekä ulkona ”Kuka pelkää haukea?”. Sitten osia vaihdettiin ja leikimme uudestaan. Tämän jälkeen saattelimme luokan lautalle ja siitä se hupi vasta alkoikin! Oli aika siivota näytteet ja tiskata astiat. Siivouksen aikana käväisin viemässä näytteitä takaisin mereen. Silloin näin joutsen perheen, jonka poikaset olivat vielä rusehtavan värisiä.

 

Joutsenet jo isojen poikasten kanssa.

Toisena päivänä oli pientä myräkän poikasta merellä. Ohjaajani Erkki tuli hakemaan minut soutuveneellä Harakkaan. Lähdimme yhdentoista lautalla mantereelle, josta kävelimme taksiasemalle ja lähdimme Maunulan ulkoilumajalle pitämään koulutusta peruskoulun ja päiväkodin opettajille siitä miten koulun ja päiväkotien läheistä metsää voi hyödyntää opetuksessa ja ottaa vastuuta siitä. Alussa pohdiskelimme sisällä erilaisia asioita, jonka jälkeen siirryimme ulos leikkimään ja tutkimaan läheistä metsää.  Metsää tutkiessa ilmeni paljon uusia juttuja. Pieneltä maa-alueelta löytyi useita eri sammallajeja.  Kun orava syö kävyn, siitä jää paksu raato, jonka jälkeen se tippuu maahan ja hiiret syövät sen aivan ohueksi ja puhtaaksi.
 

Kolmantena tet-päivänä oli merellä kunnon myräkkää. Onneksi ei satanut, kun saavuin laiturille. Päivän aiheena oli saada kaikki valmiiksi seuraavan päivän luontokouluryhmää varten. Tähän kuului astioiden metsästystä, pesua ja huoltoa.  Ihmeellisesti kaikki purkkien kannet katoavat johonkin! Testasimme Erkin kanssa öljyturmatehtävää. Ensin murskataan lääkehiiltä astian pohjaan, jonka jälkeen lisätään ruokaöljyä ja sekoitetaan ne hyvin yhteen. Tämän jälkeen otetaan iso vesiastia puolilleen vettä, haetaan iso kivi joka asetetaan veteen. Kivestä tulee tapaturmapaikka. Foliosta muotoillaan laiva, joka lastataan täyteen ”maaöljyä”. Laiva lasketaan veteen varovasti. Ripotellaan pari höyhentä kuvamaan lintuja. Tämän jälkeen puhalletaan ja sekoitetaan vettä niin, että laiva ajautuu karille ja kaikki öljy valuu veteen. Tehtävänä on saada kerättyä öljy pois haittaamasta vesieliöitä. Erilaisia työvälineitä ovat muun muassa öljynkeräyslautta, turve tai poltettu kalkki. Tehtävässä kaikki välineet ovat pienemmässä koossa ja sovellettuja kuin todellisuudessa.  Öljyturmatehtävän ideana on saada lapset ajattelemaan miten öljyä voidaan saada pois uhkaamasta vedessä eläviä eläimiä ja eliöitä. Päivän viimeisenä tehtävänä oli vielä purkittaa Harakansaaren hunajaa, mutta mihin purkkeihin? Seurasi purkkien metsästystä ja pesua. Hunaja tuoksui maukkaalle ja sokeriselle. Töistä lähtiessä oli hiukan sokerihuurteinen olo.

 




Siloneula on Itämeren merihevonen.
Neljännen päivän aamuna oli tyyntä ja hiljaista. Istuin laiturin penkillä ja vain kuuntelin hiljaisuutta. Hiljaisuuden rikkoi lopulta luontokouluryhmä. Ryhmä otettiin vastaan saaren kartan luona. Ryhmä oli täynnä innokkaita neljäsluokkalaisia oppilaita. Seurasi ryhmiin jako ja hommien aloitus. Lähdin toisen ryhmän kanssa haavimaan planktonnäytteitä laiturille, jonka jälkeen suuntasimme akvaarioille katselemaan kaloja.  Tämän jälkeen vaihdoimme ryhmiä ja teimme saman jutun uudestaan. Kello yhdentoista aikaan oli käsienpesujonottaminen ja evästely raittiissa ulkoilmassa. Sillä välin laitoimme kaikki näytteet valmiiksi mikroskooppeihin.  Eväiden syönnin jälkeen osa mikroskopoi ja osa leikki. Hyvästelimme ryhmän yhden aikoihin ja painelimme siivoamaan ryhmän jälkiä. Siivouksen jälkeen menimme ulos nostamaan verkkoa, josta löytyi siloneuloja. Siloneula on toiselta nimeltään Itämeren merihevonen. Pesimme verkon ja laskimme takaisin mereen.

 



Kolmipiikillä on selässään kolme piikkiä.
Viidentenä päivänä heti ensimmäiseksi nostimme verkon ja sieltä löytyi siloneuloja, kolmipiikkejä ja yksi kala jota emme tunnistaneet. Tuntematon kala pääsi haukien ruuaksi ja kolmipiikit akvaarion. Viimeinen päivä oli todella lyhyt joten jätin hyvästit ja suuntasin lautalle ja siitä juna asemalle kohti kotia. Tet-viikko oli onnistunut ja olin todella tyytyväinen tet-paikkaan. Suosittelen paikkaa muillekin tettiläisille!

 
Kirjoittanut Laura Uusi-Simola