Muun muassa tällä vanhalla sanonnalla voi kuvata koulutussarjan Rehtorit digiajassa antia, joka järjestettiin kuumakuntien rehtoreille syksyn 2012 aikana.
Koulutussarjan kolmas ja viimeinen koulutus järjestettiin Ehnroosin koululla 20.11.2012. Kouluttajana toimi Minna Lakkala Helsingin yliopistolta. Koulumme 8c-luokka oli opastamassa koululle saapuvia rehtoreita ja piti myös taukokahvilaa koulutuspäivän aikana. Rehtorit kehuivat oppilaiden fiksua ja ystävällistä käytöstä ja palvelualttiutta. Syksyn aikana puhututtanut kouluruoka sai rehtoreilta ja kouluttajalta positiivista palautetta.
Opetussuunnitelman uudistus on jo osittain käynnistynyt ja pääsee myös sisältöjen osalta vauhtiin lähitulevaisuudessa. Uudessa opetussuunnitelmassa tieto- ja viestintätekniikan (tvt) rooli tulee olemaan aiempaa näkyvämpi ja merkityksellisempi. Teemmehän nyt opetussuunnitelmaa, jonka täytyy olla toimiva 2020-luvun nuorille 2020-luvun olosuhteissa. Uudessa opetussuunnitelmassakaan tvt ei ole pääosassa; se on opetuksen käyttöön valjastettu renki ei isäntä. Tvt:n on siis tarkoitus tukea ja helpottaa oppimista, ei muodostaa koko opiskelun sisältöä.
Rehtoreiden koulutussarjan tavoitteena oli herättää ajatuksia, valmistaa opetussuunnitelmatyöhön, selvittää kunkin rehtorin oman koulun haasteita ja positiivisia seikkoja tvt:n hyödyntämisessä ja tarjota käytännön lähestymistapoja tvt:n hyödyntämiseen.
Viimeisessä Ehnroosilla pidetyssä koulutuksessa keskustelimme paljon resursseista ja niiden merkityksestä. Ihanneluokassa luokan seinät voisivat olla nykyisellään isoja kosketusnäyttöjä, ja koko opetus tapahtuisi verkossa ja sosiaalisten medioiden avulla. Tällaista ihannetilannetta ei kuitenkaan koskaan todennäköisesti ole (eikä tällainen myöskään palvelisi nuoren kokonaisvaltaista kehitystä), joten lähtökohtana on se, että opitaan hyödyntämään olemassa olevia resursseja mahdollisimman hyvin. Parilla tietokoneella ja nettiyhteydellä pystyy mielikuvitusta käyttämällä saamaan ihmeitä aikaan.
Koulutuspäivän toisella puolikkaalla perehdyimmekin netissä vapaasti jaettuihin ideoihin, opetusmalleihin ja toimintatapoihin. Kaikkia ideoitakaan ei nykyisin tarvitse keksiä itse vaan voi hyödyntää muiden ideoita ja vastapalveluksena jakaa omia uusia ideoitaan kollegoille.
Marko Lipponen, rehtori