tiistai 21. joulukuuta 2010

Vierailulla Hartwallin tehtaalla Lahdessa 8.12.2010

Lähdimme torstaiaamulla bussilla kohti Lahtea tutustumaan Hartwallin tehtaan toimintaan. Lähtöajaksi oli suunniteltu klo 8.35, mutta matkaan päästiin lähtemään hieman aikataulusta myöhässä, Mannerkiven linja-autolla. Matkalla kohti Lahtea keli oli huono, joten myöhästyimme sovitusta aikataulusta noin 10 minuuttia. Viivästyksestä soitettiin tehtaalle varmuuden vuoksi, että tulossa ollaan.

Matkassa oli kaksi 9-luokan teknisentyön ryhmää ja 8-luokan teknisentyön oppilaita sekä Jopo-luokan oppilaita, yhteensä 44 oppilasta. Moni oppilaista odotti innolla vierailua Hartwallin Lahden tehtaalle, olihan vierailuaika varattu suurinpiirtein kaksi kuukautta ennen reissua. Moottoritieltä huomasimme jo vierailukohteemme, ja kaarsimme bussilla kohti Lotilan teollisuusaluetta, Hartwallin pihaan. Pääsimme heti sisälle aulatiloihin. Vierailustamme vastasi Mirva Inkinen joka esitteli meille tehdasta. Ensin oppilaat saivat ottaa erilaisia limonaadeja ja kivennäisvesiä kylmäkaapista juotavaksi. Sitten siirryimme isoon auditorioon, missä Mirva kävi läpi Hartwallin, juoma-alan innovatiivisen  suunnannäyttäjän yrityshistoriaa ja toimintaperiaatteita. Hartwall, Pohjoismaiden ensimmäinen kivennäisvesitehdas aloitti toimintansa 2.2.1836. Yksi parhaiten tunnistettu juomia on keltainen jaffa, Harwallin yksi oma tuotebrandi.

Lisäksi Hartwallilla on Karijoella lähdevesipullottamo, josta tulee 200000 litraa viikossa lähdevettä. Kolmesta litrasta vettä saadaan yksi litra valmista juomaa. Eri puolilla Suomea Hartwallilla on noin 900 työntekijää.Hartwallin Lahden tehdas on huippumoderni tuotantolaitos ja logistiikkakeskus jossa yhdistyy hyvin pitkälle vietyautomaatio sekä logistiikkakeskus. Tuotantolaitos käyttää energialähteenä maakaasua ja lisäksi biokaasua viereiseltä Kujalan kaatopaikalta. Tuotantoprosessit ja pakkausprosessit ovat hyvin pitkälle automatisoituja. Tehtaalla on lajissaan Suomen suurin automaattinen sisälogistiikka ja keräily-yksikkö. Tehdaskierroksen aikana tutustuimme itse tuotantolaitoksen toimintaan. Huomasimme miten pienellä henkilömäärällä pitkälle automatisoitu tehdas toimii. Jokainen seurasi mielenkiinnolla tehtaan tuotantoprosessien toimintaa, kuinka linjastot syytivät juomatuotteita eteenpäin. Tehdaskierroksen jälkeen palasimme takaisin vastaanottotiloihin, josta saimme vielä limonaadia mukaamme.

Kun kaikki olivat tulleet takaisin bussiin, suunnistimme sotilaslääketieteen museoon Hennalaan. Museossa oli hyvin esillä viimeisimpien sotiemme sotilaslääketieteen erilaista välineistöä. Osa oppilaista syventyi katsomaan välineistöä tutkivalla  otteella ja keskustelemaan välineistöstä. Museo on kaksikerroksinen, joten esineistöä on paljon. Sotilaslääketieteen museo siirtyy jatkossa sotamuseon yhteyteen pääkaupunkiseudulle.Paluumatkalle lähdimme noin klo 11.15.  Totesimme retkemme onnistuneen hyvin.